موفقیت در مصاحبه شغلی ، نمونه سوالات مصاحبه شغلی ، نکات مهم در مصاحبه شغلی
آموزش کسب و کار, کسب درآمد اینترنتی، استخدام، کنکور
آموزش کسب و کار, کسب درآمد,کسب درآمد اینترنتی , استخدام، کاریابی، کنکور و دانشگاه

موفقیت در مصاحبه شغلی ، نمونه سوالات مصاحبه شغلی ، نکات مهم در مصاحبه شغلی

  نکات مصاحبه شغلی یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید برای دریافت یک شغل بدانید. آیا تابه‌حال به یک مصاحبه کاری دعوت شده‌اید؟ یا درخواستی برای کسب یک موقعیت شغلی داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت باشد، حتماً می‌دانید که جلسه مصاحبه شغلی برای بیشتر افراد چالش‌برانگیز است. افراد تمایل دارند تا با نشان دادن ویژگی‌های مثبت و تخصص در حرفه مورد علاقه خود، مشغول به‌کار شوند.

دراین‌بین، اهمیت یک مصاحبه موفقیت‌آمیز می‌تواند ما را به هدف نزدیک‌تر کند. دکتر ویز در این نوشته قصد دارد تا نکات مصاحبه شغلی برای برگزاری یک جلسه قدرتمند و رضایت‌بخش را برای شما بازگو کند. در این مقاله، ما نحوه مصاحبه شغلی را برای شما بررسی می‌کنیم تا به‌این‌ترتیب، شغل موردنظر خود را دریافت کنید.

قبل از مصاحبه با خود جلسه بگذارید. در ابتدا لازم است این نکته را یادآوری کنیم که جلسات مصاحبه برای هر دو طرف (مصاحبه‌کننده و مصاحبه‌شونده) به‌عنوان یک تجربه و فرصتی برای شناخت و تصمیم‌گیری می‌باشد. از سوی دیگر، فرد مصاحبه‌شونده باید قبل از شرکت در مصاحبه، به همه موضوعات فکر کند و خود را برای آن آماده نماید.

در ابتدا بهتر است با مدل‌های رایج کسب و کار اینترنتی آشنایی داشته باشید تا در صورت نیاز، از این موارد در مصاحبه خود سخن بگویید. یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که باید سؤالات درستی درباره کسب‌وکار موردنظر از خود بپرسید. آیا این ساعت کاری برای من مناسب است؟ آیا می­‌توانم در این کار پیشرفت کنم؟ آیا با علایق من همخوانی دارد؟ آیا هم‌راستا با ارزش‌های من است؟ آیا توانایی‌ها و مهارت‌های من برای این شغل کافی است؟

از نظر دکتر ویز، باید قبل از مصاحبه با خود جلسه‌ای بگذارید و در این جلسه، سؤالاتی که برای کارفرما اهمیت دارد را از خود بپرسید. این سؤالات باید کاملاً شفاف باشند تا کارفرما بتواند به‌راحتی تصمیم‌گیری کند. شما با این کار، درواقع خود را برای این سؤالات و نکات مصاحبه شغلی آماده کرده و جواب‌های خود را تنظیم می‌نمایید.

آیا واقعاً همه به شغل نیاز دارند؟

یکی از فیلسوفان بزرگ به نام «اندروتاگارت» درباره داشتن شغل، نظرات خود را ارائه داده است که در ادامه، این نظرات را مطالعه می‌کنیم. او اعتقاد دارد که نداشتن شغل، علاوه بر اینکه برای بسیاری از افراد خجالت‌آور است، تا حد زیادی هم موجب بروز مشکلات مالی می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی در قرن اخیر و افزایش تهدید اتوماتیک شدن دستگاه‌ها، برخی از مشاغل به طور کل از بین رفته‌اند. به همین دلیل هم اطلاع از نکات مصاحبه شغلی بسیار مهم است تا بتوانید کار مناسبی داشته باشید.

از نظر اندرو تاگارت، ما انسان‌ها منابع متفاوت و در دسترس بسیاری در اختیار داریم که این منابع، خیلی بیشتر از منابعی است که در سال‌های گذشته داشتیم. ما انسان‌ها، ماشین‌هایی درست کردیم که در طول تاریخ از هر انسانی بیشتر و بهتر کار می­‌کنند. پس وقتی می‌توان با کارکردن به‌صورت پاره‌وقت، همان میزان دستمزد را دریافت کرد، چرا باید به‌صورت تمام‌وقت کار کنیم؟

اندروتاگارت مدت‌ها روی این سؤال تحقیق کرده است و فهمید که مردم داشتن شغل را در همکاری با یکدیگر می‌بینند. به گفته او، «کار تمام‌وقت» به معنی انجام کار کوتاه‌مدتی است فرد در آن هیچ نیازی به توانایی یا مهارت خاصی ندارد. ازاین‌رو، موجب می‌شود که فرد احساس مفید بودن در جامعه را نداشته باشد. در اینجاست که افراد احساس می‌کنند که باید یک کسب و کار موفق داشته باشند و مهم‌ترین راه داشتن یک شغل موفق این است که نکات مصاحبه شغلی را بدانید.

چگونه شغل ایده‌ آلی داشته باشیم؟

«اندرو تاگارت» اعتقاد دارد که جامعه مدرن خلاقیتی ندارد و به همین دلیل هم باید کار تمام‌وقتی برای تأمین نیازهای مادی انسان‌ها ایجاد شود. او روشی برای ایجاد این کار تمام‌وقت معرفی می‌کند که «دادوستدهای محلی» نام دارند. این سیستم، می‌تواند تمام نیازهای مادی و معنوی افراد را مشابه روش‌های سنتی برطرف کند.

 در یک سیستم این‌چنینی، مردم هنوز «شغل» دارند و هنوز کالا تولید کرده و به ارائه خدمات مشغول هستند. از سوی دیگر، تولید آن‌ها به نیاز مردم بستگی دارد و همچنین در عین اینکه نیازی به کارکردن طولانی‌مدت ندارند، از حقوق خوبی هم برخوردار می‌شوند.

آیا می خواهید مصاحبه کاری خوب داشته باشید؟

  • راجع به صنعت و شرکت موردنظر تحقیق کنید

یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که ممکن است مصاحبه­‌کننده از شما بخواهد که اطلاعاتی از رقبای آن‌ها اراده دهید. به همین دلیل، سعی کنید مدتی قبل از اینکه مصاحبه کاری شروع شود، در مورد زمینه کاری و فعالیت‌های سازمان مربوطه اطلاعات کافی کسب کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا با دید بهتری وارد فضای مصاحبه شوید. علاوه بر این، کسب اطلاعات به شما این آگاهی را می‌دهد که در شغل موردنظر، چه کاری از شما می‌خواهند.

  • دلایل شفافی برای انتخاب شغل جدید خود داشته باشید

مورد دیگری که در نکات مصاحبه شغلی مهم است، دلایل خوبی برای انتخاب شغل موردنظر می‌باشد. این شما هستید که در مرحله اول باید شغل را انتخاب کنید. شما می‌توانید در بین درخواست‌های زیادی که از طرف مشاغل مختلف داده می‌شود، شغل موردنظر خود را انتخاب نمایید. زمان و مهارت‌های شما سرمایه‌های ارزشمندی هستند که بهتر است در جای مناسب از آن‌ها استفاده کنید.

قبل از مصاحبه به این نکات توجه کنید

  • دلیل اینکه شما بهترین گزینه برای استخدام در این شغل هستید را بیان کنید.

همچنین برای آن مثالی هم ارائه دهید. مثلاً «من روابط‌عمومی بالایی دارم».

  • یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که به مصاحبه‌کننده بگویید که چرا این شغل را انتخاب کرده‌اید و چه چیزی دررابطه‌با این شغل برای شما جالب و ارزشمند است. اگر مصاحبه­‌کننده فکر کند که شما به این شغل علاقه‌ای ندارید، شما را قبول نخواهد کرد؛ حتی اگر توانایی‌های بسیاری هم داشته باشید، اگر علاقه نداشته باشید از دریافت این شغل محروم خواهید شد.
  • نگرانی‌ها و شروط مصاحبه­‌کننده را پیش­‌بینی کنید.

همیشه تعداد افرادی که برای استخدام درخواست می‌دهند، از تعداد نیرویی که آن کسب‌وکار نیاز دارد بیشتر است. ازاین‌رو، مصاحبه­ کنندگان می‌خواهند با استفاده از نکات مصاحبه شغلی سایر افراد را حذف کنند. خود را جای مصاحبه‌کننده قرار دهید و از خود بپرسید چرا باید شما را استخدام کنند؟ برا پاسخ‌گویی به این سؤال، پاسخ مناسبی آماده داشته باشید.

  • برای سؤالاتی که در مصاحبه از شما می‌پرسند، خود را آماده کنید.

اگر بخواهید با اصول مصاحبه شغلی آشنا شوید، باید به نکات زیادی توجه داشته باشید. سعی کنید از قبل، به سؤالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود، خوب فکر کنید. (مثلاً سؤالاتی درباره مدرک تحصیلی، حقوق درخواستی و…) سپس از قبل جواب‌های خود را آماده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا روان‌تر پاسخ‌های خود را بیان کنید.

  • سؤالات خود را از قبل آماده کنید

یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که سؤالاتی را از مصاحبه‌کننده بپرسید. زیرا شما هم به‌عنوان فردی که قصد شروع همکاری با آن کسب‌وکار را دارد، حتماً سؤالات مهمی همچون میزان پیشرفت شغلی خواهید داشت. برای اینکه بتوانید این سؤالات را با شفافیت و کیفیت بهتری بپرسید، بهتر است لیستی از این سؤالات و نکات مدنظر خود را آماده کنید.

پرسیدن سؤالات هوشمندانه، درواقع نشان می‌دهد که شما راجع‌به کسب‌وکار موردنظر خود، دانش و اطلاعات کافی را دارید. همچنین  این موضوع نشان‌دهنده علاقه شما به این رشته و استخدام در آن است. هنگامی‌که مصاحبه‌کننده از شما می‌­پرسد که آیا سؤالی دارید؟ حتماً یک یا دو سؤال درباره شرکت موردنظر از او بپرسید. اگر سؤالی نپرسید، مصاحبه‌کننده احساس می­کند که شما علاقه‌ای به این کار ندارید. برای مثال، یک سؤال خوب می­‌تواند این سؤال باشد: «از نظر شما یک فرد ایده‌آل برای این سمت، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟».

یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی این است که برای مصاحبه با شرکت‌های مختلف، سؤالات متفاوتی هم مطرح کنید. این سؤالات می‌توانند شامل این موارد باشند: «به نظر شما بهترین ویژگی کار کردن در این شرکت چیست؟» و «از نظر شما مهارت‌های لازم در این شرکت باید در چه سطحی باشند؟»

  • تمرین، تمرین، تمرین

یکی از نکات مهم در مصاحبه کاری این است که از قبل تمرین زیادی داشته باشید و خود را برای سؤالات پیچیده آماده کنید. خیلی مهم است که بتوانید با اعتمادبه‌نفس و کاملاً قانع‌کننده، به سؤالات پیچیده پاسخ دهید. برای مثال، یکی از رایج‌ترین سؤالات در این زمینه، این سؤالات: «چرا ما باید شما را استخدام کنیم؟» می‌باشند. اگر شما بتوانید به این سؤال با اعتمادبه‌نفس کامل پاسخ دهید، شانس شما برای دریافت این کار بیشتر خواهد شد.

به یاد داشته باشید که موقع مصاحبه، زمان خوبی برای تمرین نیست و یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که قبل از آن باید تمرین‌­های زیادی داشته باشید. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که بهترین روش تمرین چیست و چگونه می‌توان یک تمرین کاربردی داشت؟ برای اینکه بتوانید یک تمرین درست داشته باشید، می‌توانید با دو نفر از دوستان خود مصاحبه کردن را تمرین کنید. یک نفر به‌عنوان ناظر، یک نفر به‌عنوان مصاحبه‌کننده و یک نفر هم به‌عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب کنید. این کار را با عوض کردن نقش‌ها چندین بار تکرار کنید.

راه دیگری که برای تمرین مصاحبه می‌توانید انجام دهید، این است که جواب‌ها را ضبط و برای خود پخش کنید. در ادامه، سعی کنید جواب‌های بهتری آماده کرده و روان‌تر پاسخ دهید. یکی از مهم‌‌ترین نکات مصاحبه شغلی رسایی صدا می‌باشد. هنگام پاسخ دادن مطمئن شوید که پاسخ‌های خود را با صدایی رسا و شیوا بیان می‌کنید. زیرا به یاد داشته باشید که فقط درست بودن پاسخ‌ها کافی نیست؛ بلکه برای تأثیرگذاری بیشتر، نوع و لحن صدای شما نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • موفقیت را در پنج دقیقه اول مصاحبه به دست آورید

 تحقیقات نشان می‌­دهند که پنج دقیقه ابتدایی مصاحبه، دقایق طلایی هستند. این دقایق، مشخص می‌کنند که آیا مصاحبه‌کننده تمایل به همکاری با شما را دارد یا خیر. به‌همین دلیل هم این مورد از نکات مصاحبه شغلی را فراموش نکنید.

با انرژی و انگیزه وارد شده و برای وقتی که به شما اختصاص داده‌اند، کمال تشکر را کنید. همچنین تمایل خود را برای همکاری با مجموعه مصاحبه‎‌کننده ابراز کنید. برای مثال، جمله «خیلی منتظر مصاحبه‌ای برای این فرصت شغلی بودم»، تأثیر بسیار مثبتی بر مصاحبه‌کننده دارد.

  • خونسرد باشید و این حس را به طرف مقابل هم انتقال دهید

یکی از مهم‌ترین موارد در نکات مصاحبه شغلی این است که خونسردی خود را حفظ کنید. بسیاری از افراد، جلسه مصاحبه کاری را مانند یک میدان جنگ می‌­پندارند. سعی کنید با سخنان به‌جا و به‌موقع، فضا را تلطیف نموده و جلسه کاری را به یک رابطه دو سر برد تبدیل کنید. این شیوه باعث می‌شود تا مصاحبه‌کننده هم احساس کند که شما در یک تیم هستید و به شما اعتماد بیشتری داشته باشد.

همان‌طور که گفتیم، یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که احساس آرامش داشته باشید و خونسردی خود را حفظ کنید. همواره به یاد داشته باشید که خود شما در ابتدا این شغل را انتخاب کرده و تصمیم گرفتید که به این مصاحبه کاری بیایید. با خود روراست باشید و سعی کنید این شفافیت را با آرامشی که نشان می‌دهید، ترکیب کنید. سپس این آرامش را به طرف مقابل هم انتقال دهید. در این صورت، می‌توانید هم به هدف خود رسیده و در شغل موردنظر را دریافت کنید و هم تجربه‌ای لذت‌بخش از این مصاحبه خواهید داشت.

  • مسئولیت‌پذیر و جسور باشید

یکی از نکات مصاحبه شغلی که از اهمیت بالایی برخوردار است، جسارت داشتن می‌باشد. جسارت را با گستاخی و مؤدب بودن را با منفعل بودن اشتباه نگیرید. جسارت و احترام، کاملاً هم‌راستا و هم‌ارزش هستند. معمولاً مصاحبه‌کننده قبل از مصاحبه، تمام رزومه شما را مطالعه کرده است. بااین‌حال، باز هم بهتر است در مصاحبه به‌صورت حضوری، برخی از نقاط قوت خود را بیان کنید تا تأثیر بیشتری بر وی بگذارید.

همان‌طور که می‌دانید، رابطه چشمی تأثیر بیشتری بر فرد می‌گذارد. شما می‌توانید درباره ویژگی‌های شخصیتی و کاربردی خود که ممکن است برای پیشبرد یا بهبود شرکت مربوطه کارآمد باشد هم صحبت کنید. این مورد از نکات مهم در مصاحبه استخدامی است.

  • مصاحبه کاری را با سخنان مثبت پایان دهید

دقایق پایانی مصاحبه شغلی هم مثل دقایق ابتدایی، نقش به‌سزایی در تصویر ذهنی کارفرما از شما دارد. یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که بهتر است جلسه مصاحبه را با یک گفتگوی کوتاه، تأثیرگذار و مثبت به پایان برسانید.

قدردانی و تشکر کردن، نیروی بسیار با ارزشی است که می‌تواند نتایج معجزه‌آسایی داشته باشد. از طرف مقابل خود، بابت زمانی که برای شما در نظر گرفته تا جلسه مصاحبه را برگزار کند، قدردانی کرده و برای پیوستن به کسب‌وکار جدید، اشتیاق و حمایت خود را ابراز کنید. همچنین از خود هم قدردان باشید که با شرکت در این مصاحبه، ابعاد جدیدی از خود کشف کرده‌اید.

سایر راهکارهای نکات مصاحبه شغلی برای داشتن یک مصاحبه کاری ایده‌آل:

  • بهتر است همیشه یک کپی از رزومه خود به همراه داشته باشید.
  • اگر با سؤال «از خودتان بیشتر بگویید»، مواجه شدید، به نحو احسن از آن استفاده کنید. در این‌گونه سؤالات، سعی کنید بیشتر درباره تخصص‌های خود صحبت کنید.
  • از زبان بدن تأثیرگذاری استفاده نمایید. علاوه بر این، لباس مناسب بپوشید، ارتباط چشمی ایجاد کنید، با مصاحبه‌کننده محکم دست دهید، به طرز ایستادن و نشستن خود توجه کنید، واضح صحبت کنید و درنهایت، خوشبو باشید.
  • امیدوار باشید و مأیوس نشوید!
  • در آخر این مورد از نکات مصاحبه شغلی را به یاد داشته باشید که شما انتخاب می‌کنید که چه شغلی داشته باشید. فراموش نکنید که نیازهای مادی، تنها بخش کوچکی از الزامات یک شغل است. نکته مهم‌تر در شغل، این است که به آن علاقه داشته باشید.

مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه شغلی به گفت‌وگویی اطلاق می‌شود که بین یک کارفرمای بالقوه و یک متقاضی کار انجام می‌گردد. کارفرما می‌تواند در طول یک مصاحبه شغلی شخص متقاضی را تحت‌نظر داشته و شرایط عمومی و ظاهری او برای شغل موردنظر را ارزیابی کند. به همین دلیل هم متقاضی تلاش می‌کند که در مورد شغل موردنظر و همچنین کارفرما، اطلاعات بیشتری جمع‌آوری کند تا دریابد که آیا می‌تواند نیازها و علایق آن‌ها را برآورده سازد یا خیر. به همین دلیل هم باید نکات مصاحبه شغلی را به یاد داشته باشید تا بتوانید از این نکات بجا استفاده کنید.

مصاحبه شغلی درواقع مکالمه‌ای بین دو نفر می‌باشد که هر کس سعی می‌کند اطلاعات بیشتری درمورد طرف مقابل کسب کند. روند مصاحبه کاری مانند یک خیابان دوطرفه است. شما قصد رسیدن به یک هدف را دارید و آن هدف هم شغل مناسب شماست. از سوی دیگر، کارفرما هم در قصد دارد به یک هدف برسد و آن هم استخدام شخصی مناسب برای کسب‌وکار خود می‌باشد.

در مصاحبه استخدامی چه سؤالاتی بپرسیم؟

درواقع مصاحبه شغلی را می‌توان نوعی فرصت برای کارگزار دانست که بتواند به‌واسطه آن، کارجوی موردنظر خود را برای ورود به شرکت پیدا کند. ازاین‌رو، اگر شما کارگزار هم هستید، باید نکات مصاحبه شغلی را در نظر داشته باشید تا بتوانید سؤالات درست و مناسبی از شخص مصاحبه‌شونده بپرسید. فراموش نکنید که پرسیدن سؤالات مناسب و دقیق در طول مصاحبه شغلی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

ما به‌عنوان یک استخدام‌کننده و کارفرما، باید نحوه مصاحبه شغلی را به طور کامل یاد گرفته باشیم. ما باید طی یک مصاحبه شغلی با مطرح کردن و پرسیدن تعدادی سؤال، شخص متعهد و مناسب برای شغل را انتخاب کنیم. سپس با جواب‌هایی که می‌شنویم، به بررسی شخص مقابل بپردازیم. ما در ادامه این مقاله، تعدادی از بهترین سؤالاتی که می‌توانید از مصاحبه‌شونده بپرسید را گردآوری کرده‌ایم. اگر شما هم می‌خواهید بدانید از شخص مقابل چه سؤالاتی بپرسید، با ادامه نکات مصاحبه شغلی همراه باشید.

شما چه مهارتی دارید که فکر می‌کنید برای این شغل مناسب هستید؟

زمان مصاحبه شغلی می‌تواند فرصت مناسبی برای شما باشد تا بتوانید با پرسیدن تعدادی سؤال، از مهارت‌ها و استعدادهای فردی مصاحبه‌شونده آگاه شوید. اما باید توجه کرد که مهم‌ترین هدف شما در طول یک مصاحبه، پیدا کردن فردی است که تمام شرایط لازم برای انجام کار موردنظر شما را داشته باشد. برای رسیدن به این هدف، باید تمام نکات مصاحبه شغلی را به یاد داشته باشید.

ازاین‌رو، سعی کنید سؤالاتی درباره میزان مهارت شخص مصاحبه‌شونده بپرسید. با پرسیدن این سؤالات، می‌توانید جزئیات بیشتری درباره مهارت‌های این داوطلب کسب کنید. سپس با بررسی این مهارت‌ها، می‌توانید صلاحیت مصاحبه‌شونده برای این شغل را تعیین نمایید. برای مثال، اگر شخص مصاحبه‌شونده درباره یک مهارت مهیج سخن گفت که هیچ ارتباطی هم به کسب‌وکار شما ندارد، می‌توانید این‌طور برداشت کنید که این شخص، برای کار موردنظر شما مناسب نیست و از پذیرفتن وی خودداری کنید.

تا به امروز، به کدام موفقیت حرفه‌ای خود بیشتر از همه افتخار می‌کنید؟

بسیاری از افرادی که برای مصاحبه کاری حاضر می‌شوند، سعی می‌کنند با استفاده از نکات مصاحبه شغلی شما را تحت تأثیر قرار دهند. به همین دلیل هم ممکن است متقاضی چند موفقیت مهم در کارنامه خود داشته باشد که البته می‌تواند یک امتیاز مثبت برای او محسوب گردد.

این احتمال وجود دارد که موفقیت‌های مصاحبه‌‌شونده به شکل یک جایزه یا گواهینامه باشد. همچنین ممکن است این موفقیت‌ها درواقع انجام کامل یک پروژه بزرگ و موفقیت‌آمیز باشد. درهرصورت، پرسیدن این سؤال از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی می‌باشد که موجب می‌شود تا شما درک بهتری از نقاط قوت شخص مقابل داشته باشید.

به علاوه، پرسیدن این سؤال از مصاحبه‌شونده، به وی این امکان را می‌دهد تا بتواند ردباره موضوع موردعلاقه خود صحبت کند. همچنین این سؤال می‌تواند باعث تسکین اعصاب او و کاهش استرس شغلی در طول مصاحبه گردد. علاوه‌براین، سؤالات این‌چنینی به بالا بردن اعتماد به نفس مصاحبه‌شونده هم کمک بسزایی می‌کند.

چگونه می‌توانید بر چالش‌ها غلبه کرده و مدیریت بحران داشته باشید؟

این یکی از سؤالات خاص و محبوب مصاحبه شغلی می‌باشد که پرسیدن آن هم دلیل بسیار خوبی دارد. زیرا یک کارمند جدید پس از استخدام، ممکن است هر از چند گاهی با برخی موانع و مشکلات مقابله کند. این مشکلات ممکن است در تیم رخ داده یا در یک پروژه انفرادی باشد. اگر شخص مصاحبه‌شونده اطلاعاتی در زمینه مدیریت بحران و راه‌های غلبه بر مشکلات نداشت، شاید بهتر باشد که برای تأیید درخواست وی، تجدیدنظر کند. زیرا مدیریت بحران نه‌تنها یکی از نکات مصاحبه شغلی می‌باشد، بلکه برای توسعه کسب‌وکار هم اهمیت دارد.

نحوه کار شما به چه صورت است؟

یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی این است که درباره نحوه کار کارمند جدید خود اطلاعات کافی داشته باشید. دانستن این موضوع که کارمندی که قرار است استخدام کنید، دارای روحیه بالای کار تیمی باشد، می‌تواند تأثیر بسزایی در رونق کسب‌وکار شما داشته باشد.

مورد دیگری که در مصاحبه شغلی باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید، این است که بدانید شخص مصاحبه‌شونده در کار گروهی و تیمی بهتر عمل می‌کند، یا ترجیح می‌دهد که به‌صورت انفرادی و مستقل مشغول بکار شود. این سؤال کاربردی، در یافتن فردی مناسب به شما کمک می‌کند و همچنین با اطلاع از این موضوع، می‌توانید شغلی متناسب با طرز کار مصاحبه‌‌شونده به او ارائه دهید.

چگونه مصاحبه کاری موفقی داشته باشیم؟

یک مصاحبه شغلی موفق به عوامل مختلفی بستگی دارد. صرف‌نظر از نوع مصاحبه که ممکن است هر مصاحبه با مصاحبه دیگری متفاوت باشد، می‌توانید برخی از نکات مصاحبه شغلی و دستورالعمل‌های کلی را دنبال کنید. این دستورالعمل‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید کارفرمای خود را بیشتر تحت تأثیر قرار دهید. در این مقاله، برخی نکات مصاحبه شغلی را مرور می‌کنیم که می‌توانند موجب موفقیت شما در طول یک مصاحبه گردند.

  • تکنیک جواب دادن خود را ارتقا دهید

درواقع مصاحبه شغلی به شما فرصتی برای درخشیدن می‌دهد. هرچه شما می‌گویید یا انجام می‌دهید، شما را به مرحله بعدی که استخدام است سوق داده یا شما را کلاً از رقابت حذف می‌کند. پس تلاش کنید که با اطلاع کافی از نکات مصاحبه شغلی بتوانید بهترین مصاحبه را برای خود رقم بزنید. در ادامه این مقاله، تمام تکنیک‌های لازم برای یک مصاحبه رضایت‌بخش آورده شده است.

  • لباس مناسبی تن کنید

همیشه در اولین برخوردی که با شخص جدیدی داریم، به ظاهر و نحوه لباس پوشیدن وی توجه می‌کنیم. به همین دلیل هم لباس یکی از نکات مهم در مصاحبه شغلی است. اولین برداشتی که یک کارفرما از شما دارد، تفاوت زیادی در نتیجه مصاحبه شغلی شما ایجاد می‌کند. زیرا همان‌طور که گفتیم، اولین قضاوتی که مصاحبه‌کننده درباره شما دارد، بر اساس شکل ظاهری و پوشش شما خواهد بود. به همین دلیل هم پوشیدن لباس مناسب برای مصاحبه شغلی بسیار مهم است.

  • مهارت‌های مصاحبه‌ای خود را ارتقا دهید

یکی از فاکتورهای مهم در طول یک مصاحبه شغلی این است که بتوانید با مصاحبه‌کننده تعامل خوبی داشته باشید. همچنین سیار مهم است که بتوانید افکار خود را به‌وضوح بیان کنید. این مهارت، به‌اندازه مهارت‌هایی که در رزومه خود می‌نویسید، مهم هستند. بنابراین، قبل از مصاحبه وقت کافی بگذارید تا مطمئن شوید که مهارت‌های مصاحبه‌ای شما به‌اندازه مهارت‌های موجود در رزومه، آماده و کامل است. برای داشتن این مهارت‌ها، باید تمام نکات مصاحبه شغلی را در ذهن خود داشته باشید.

  • استرس مصاحبه را به حداقل برسانید

  مصاحبه‌های کاری برای شخص مصاحبه‌شونده استرس‌زا می‌باشند. حتی اگر تا‌به‌حال در مصاحبه‌های زیادی هم شرکت کرده باشید، باز هم نگرانی‌هایی وجود دارد که موجب افزایش استرس در شما می‌شود. شما می‌توانید با استفاده برخی تکنیک‌های کاهش استرس، میزان نگرانی و استرس خود را در حین مصاحبه شغلی به حداقل برسانید. درواقع با کنترل استرس، می‌توانید مصاحبه موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

  • در ابتدا کارفرما را تحت تأثیر قرار دهید

همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، برداشتی که کارفرما در ابتدا از شما دارد، از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. همچنین باید به این نکته توجه کنید که در طول یک مصاحبه، وقت زیادی برای ایجاد تأثیر خوب و مثبت نخواهد داشت. از موقع ورود به محل موردنظر تا زمان خروج از ساختمان، شما به‌عنوان یک استخدام جدید بالقوه ارزیابی خواهید شد. ازاین‌رو، بسیار مهم است که حین ملاقات با سایرین، بهترین رفتار ممکن را داشته باشید تا بتوانید او را تحت تأثیر قرار دهید. این مورد هم یکی از موارد مهم در نکات مصاحبه شغلی می‌باشد.

  • طرز رفتار درست افراد درون‌گرا در طول یک مصاحبه کاری

اگر فرد درون‌گرایی برای یک مصاحبه کاری حاضر شود، ممکن است با چالش‌های زیادی روبرو شود. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، می‌توانید با استفاده از برخی روش‌ها، این چالش‌ها را کنترل کنید. برای مثال، یکی از نکات مصاحبه شغلی برای افراد درون‌گرا این است که قبل از مصاحبه چندین بار تمرین کرده و جواب‌های خود را آماده کرده باشند.

  • از مصاحبه‌کننده تشکر کنید

از اهمیت تشکر و قدردانی پیش‌ازاین هم گفتیم. اگر شما بعد از مصاحبه شغلی از مصاحبه‌شونده تشکر کنید، این نشان‌دهنده آداب معاشرت خوب شماست. همچنین اگر میزان علاقه خود به شغل موردنظر را نشان دهید، ممکن است مصاحبه‌کننده دریابد که انگیزه کافی برای کار موردنظر را دارید. پس تشکر کردن یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی می‌باشد که نباید از آن غافل شد.

  • از ارتباطات مشترک خود استفاده کنید

یکی از موارد مهمی که در نکات مصاحبه شغلی از اهمیت بالایی برخوردار است، شناختن فردی در کسب‌وکار موردنظر می‌باشد. اگر شما این آشنایی و ارتباطات را داشته باشید، با استفاده از آنها می‌توانید اطلاعاتی از داخل شرکت کسب کنید. همچنین می‌توانید بفهمید که در طول مصاحبه ممکن است چه انتظاراتی از شما داشته باشند.

این اطلاعات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • شرکت را بررسی کنید
  • با لباس مناسب به مصاحبه شغلی بروید
  • چند دقیقه زودتر به محل مصاحبه برسید
  • تلفن همراه خود را خاموش یا بی‌صدا کنید
  • سؤالات اضافه نپرسید
  • با آرامش به سؤالات پاسخ دهید
  • ساعت و حلقه در دست داشته باشید
  • از یک تیپ رسمی استفاده کنید 
  • رنگ لباس‌های روشن یا تیره انتخاب کنید
  • لبخند بزنید

فن بیان در مصاحبه کاری 

معمولاً افراد زیادی وجود دارند که علی‌رغم اینکه شایستگی‌های لازم برای دریافت شغلی را داشتند، اما موفق به دریافت آن نشدند. شاید دلیل این موضوع، نداشتن فن بیان مناسبی در مصاحبه کاری باشد. پس فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی این است که بتوانید به زیبایی سخن بگویید. معرفی خود در مصاحبه شغلی یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید با فن بیان بالا و به زیبایی انجام شود.

علاوه بر فن بیان، دست دادن هم می‌تواند تأثیر بسیار مثبتی بر مصاحبه‌کننده داشته باشد و یکی از نکات مصاحبه شغلی شناخته می‌شود. به‌طورکلی، دست دادن محکم، نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس در فرد است. به یاد داشته باشید که دو ویژگی فن بیان و اعتمادبه‌نفس بالا، معیارهایی هستند که هر کارفرمایی خواهان آن است.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه یک مصاحبه‌گر خوب باشیم باید بگوییم که شما هر سمتی که در یک شرکت یا کارخانه داشته باشید، باز هم به فن بیان احتیاج پیدا خواهید کرد. درواقع، مهم‌ترین هدف از داشتن فن بیان بالا در طول یک مصاحبه کاری این است که بتوانید پیام خود را به‌روشنی و کاملاً واضح بیان کنید.

داشتن فن بیان مناسب به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید به‌راحتی در انجام کارهای تیمی یا برقراری ارتباط با مشتریان، موفق باشید. البته تنها داشتن فن بیان کافی نیست، بلکه شما باید مهارت‌های گوش دادن، نوشتن و… را نیز در خود تقویت کنید.

در یک مصاحبه استخدامی باید چه بگوییم؟

هرکس در طول زندگی خود احتمالاً برای مصاحبه‌های شغلی زیادی آماده شده است. هر مصاحبه شغلی می‌تواند متفاوت از دیگری باشد زیرا هر شغل و هر مصاحبه‌کننده با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند. اگر با نکات مصاحبه شغلی آشنایی داشته باشید، می‌توانید بدانید که در یک مصاحبه چه سخنانی را بگوییم. در این بخش، چند نکته وجود دارد که باید همیشه در مصاحبه‌های کاری خود از آنها استفاده کنید.

  1. اطلاعات خود از شرکت موردنظر را ابراز کنید

وقتی شما در مورد میزان دانش خود درمورد شرکت موردنظر خود صحبت می‌کنید، مصاحبه‌کننده احساس می‌کند شما برای دریافت این کار، اشتیاق بسیاری دارید. یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که قبل از مصاحبه، وب‌سایت، رسانه‌های اجتماعی، مقالات اخیر و سایر موارد مربوط به شرکت را مشاهده کرده و آنها را به‌خاطر بسپارید. همچنین بهتر است از دامنه شرکت و رویدادهای فعلی آن آگاهی داشته باشید.

  1. نشان دهید که روحیه تیمی دارید

یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی این است که توانایی خود در کارهای گروهی را نشان دهید. توانایی کار در تیم، یکی از ویژگی‌های مهمی است که برای کارفرمایان اهمیت بسیاری دارد. یک مصاحبه‌کننده تمایل دارد که درباره کارهای تیمی قدیمی و موفقیت تیم شما اطلاعاتی کسب کند. نقش خود در تیم را به‌روشنی توضیح داده و بگویید که شما چه تأثیری بر موفقیت آن داشته‌اید.

  1. نشان دهید که دائماً به دنبال یادگیری هستید

یکی از نکات مصاحبه شغلی این است که نشان دهید همیشه می‌خواهید چیز جدیدی را یاد بگیرید. همچنین کارفرمایان تمایل دارند بدانند که شما در انطباق و یادگیری روش‌های جدید، چگونه عمل می‌کنید. درباره تمایل خود برای یادگیری کار‌های جدید با آن‌ها صحبت کنید. به مصاحبه‌کننده بگویید که دائماً مقالاتی درمورد روش‌های جدید مرتبط با کار موردنظر می‌خوانید و برای مشاوره، با مربیان مخصوصی صحبت می‌کنید.

انگیزه خود را نشان دهید

نشان دادن انگیزه و اشتیاق در کار موردنظر، یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی است که بادی به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. با گفتن اینکه انگیزه کافی برای انجام این کار دارید نکاتی را به طور غیرمستقیم به کارگزار می‌فهمانید. این نکات شامل موارد زیر می‌شوند:

  • شما قصد کمک به شرکت را دارید تا عملکرد خوبی داشته باشد.
  • شما توانایی این را دارید که یک کارمند مفید باشید.

هر دو موارد بالا، به کارفرمایان نشان می‌دهد که آن‌ها می‌توانند برای انجام کار خود، روی شما حساب کنند. توضیح دهید که انگیزه، چگونه در انجام کارها به شما کمک کرده است و چگونه دوباره می‌توانید از این انگیزه برای انجام کارهای جدید خود استفاده نمایید. نقطه‌ضعف در مصاحبه استخدامی این است که نشان دهید به کار موردنظر بی‌علاقه هستید. در این صورت، کارفرما هرگز شما را قبول نخواهد کرد.

۲۶ نمونه سؤال مصاحبه کاری در ایران

  1. سن‌وسال شما
  2. هدف شما از استخدام
  3. حقوق درخواستی شما
  4. متأهل یا مجرد بودن شما
  5. وضعیت تحصیلی
  6. وضعیت کارت پایان خدمت
  7. علت معافیت از سربازی
  8. سابقه کار
  9. محل زندگی
  10. نوع شخصیت بر اساس نتایج تست‌های MBTI
  11. مهارت‌ها و تخصص‌ها
  12. میزان علاقه شما به پیشرفت
  13. معدل تحصیلی شما
  14. وضعیت شغلی کنونی
  15. شغل ایده‌آل شما
  16. میزان ریسک
  17. برنامه شما برای چند سال آینده
  18. نقاط قوت شخصی
  19. نقاط ضعف شخصی
  20. علاقه به کار تیمی
  21. علت رها کردن شغل قبلی
  22. میزان اطلاعات شما در خصوص شرکت
  23. روش‌های مدیریت زمان شما
  24. چالش‌های صنعت موردنظر
  25. چرا باید شما را استخدام کنند
  26. بزرگ‌ترین دستاورد حرفه‌ای شما

ترفندهای مصاحبه کاری در ایران

اگر در پی یافتن شغل مناسبی برای خود هستید، حتماً به مصاحبه‌های کاری هم فکر کرده‌اید. اما شاید مصاحبه شغلی هنوز هم برای شما نقاط ابهامی داشته باشد که باعث ایجاد استرس در شما شده است و مانع از نشان دادن شخصیت واقعی شما می‌شود.

معمولاً سؤالاتی که در مصاحبه‌ها پرسیده می‌شوند باعث نگرانی داوطلبان هستند. افراد فکر می‌کنند اگر نتوانند به‌صورت صحیحی به سؤالات استخدام‌کننده پاسخ دهند، توسط ایشان انتخاب نشده و شغل را از دست خواهند داد. اگر موضوع مصاحبه شغلی برای شما هم به یک چالش بزرگ تبدیل شده، با ما همراه باشید تا با هم نکات مصاحبه شغلی و ترفندها و نمونه مصاحبه‌های کاری را بررسی کنیم.

چرا باید در مصاحبه شغلی شرکت کنیم؟

اگر شما یک متقاضی کار هستید، خود را به‌جای کارفرما گذاشته و ببینید که اگر شما شغلی برای واگذاری به دیگران داشتید، چه افرادی را برای این کار انتخاب می‌کردید؟ قطعاً شما هم در مقام یک کارفرما، می‌خواهید با افراد زیادی صحبت کنید و با پرسیدن یک سری سؤالات، شناخت اولیه‌ای نسبت به آن‌ها پیدا کرده و درنهایت، فرد موردنظر خود را رسماً به همکاری دعوت نمایید.

پس مصاحبه‌ شغلی، امری ضروری است که موجب می‌شود افراد مناسب برای انجام کارها تعیین شوند. اکثر مواقع، افراد در مصاحبه‌های شغلی زیادی شرکت می‌کنند تا درنهایت، شغل مناسبی بدست آورند. این در حالی است که گروهی دیگر از افراد، خواهان شغل خاصی بوده و تنها می‌خواهند در یک زمینه‌ خاص به فعالیت بپردازند.

این گروه از افراد استرس بیشتری را در مصاحبه شغلی تجربه می‌کنند، چراکه با تمام وجود خواهان دریافت آن شغل هستند. اما دیگر افراد استرس زیادی ندارند، چون فقط می‌خواهند شغلی داشته باشند و نوع شغل برای آن‌ها اهمیت چندانی ندارد!

اگر شما جز افرادی هستید که علی‌رغم داشتن شغل، نوع وظیفه و کاری که به شما محول می‌شود نیز برای شما مهم است، نکاتی که در ادامه این مطلب می‌خوانید، قطعاً کمک شایانی به شما خواهد کرد. چراکه گاهی تنها اجرای یکی از نکات مصاحبه‌ای می‌تواند کارفرما را برای استخدام شما قانع کند.

۷ نمونه مصاحبه شغلی

وقتی صحبت از نمونه مصاحبه شغلی می‌شود، منظور ما نمونه سؤالاتی است که در جلسات مصاحبه استخدامی می‌پرسند. در اینجا ۷ نمونه از اصلی‌ترین سؤالاتی که در مصاحبه‌های شغلی پرسیده می‌شود را عنوان می‌کنیم تا شما با ساختار این‌گونه سؤالات بیشتر آشنا شوید. این سؤالات به‌قرار زیر هستند:

  • خود را معرفی کنید.
  • چرا می‌خواهید در این حرفه کار کنید؟
  • آیا قبلاً در جای دیگری مشغول به کار بوده‌اید؟
  • چه مهارت‌هایی دارید؟
  • تحصیلات شما در چه حدی است؟
  • چقدر دستمزد یا حقوق می‌خواهید؟
  • آیا فکر می‌کنید از پس این شغل برمی‌آیید؟

این پرسش‌ها و پرسش‌های مشابه، نمونه‌هایی هستند که معمولاً در اکثر مصاحبه‌های شغلی از داوطلبان پرسیده می‌شود. سپس هر فرد بسته به شخصیت، توانایی، تحصیلات و مهارت خود به آن‌ها پاسخ می‌دهد. در پی همین پاسخ‌هاست که کارفرما تصمیم می‌گیرد فردی که بیشترین تطابق را با معیارهای شرکت دارد، استخدام کند.

برخی از افراد سعی می‌کنند تا توانایی‌ها و مهارت‌های خود را فراتر از حدی که هست، نشان دهند. ممکن است این ترفند گاهی مؤثر واقع شود، اما افرادی که با تظاهر کردن نظر کارگزاران را جلب می‌کنند، پس از استخدام در مسیر کاری خود، دچار مشکلات فراوانی خواهند شد. بنابراین، لازم است تا تنها از نکات مصاحبه شغلی و ترفندهایی استفاده کنید که حقیقت وجود شما را آشکار کند، نه اینکه توانایی‌های شما را فراتر از حد تصور نشان دهد.

ترفندهای مصاحبه استخدامی چه کمکی به ما می‌کنند؟

گاهی اوقات، افراد با وجود داشتن تمام فاکتورهای موردنیاز برای اشتغال در یک پُست، موفق به پذیرش آن در مصاحبه شغلی نمی‌شوند. این افراد اگرچه لیاقت، صداقت، مهارت، تحصیلات و توانایی کافی برای انجام کار موردنظر را دارند، اما به دلیل اینکه نحوه معرفی خود را نمی‌دانند، شغل موردعلاقه یا موردنظر خود را از دست می‌دهند.

این افراد می‌توانند با فراگیری برخی نکات مصاحبه شغلی و ترفندهای موردنیاز، در مصاحبه شغلی خود موفق شوند. درواقع ترفندهای مصاحبه استخدامی به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم در مدت‌زمانی اندک چند دقیقه‌ای که با ما مصاحبه می‌کنند، تمام آنچه که لازم است کارفرما در مورد ما بداند را به او انتقال دهیم.

ممکن است فرد مصاحبه‌کننده تنها از تحصیلات و سابقه کاری ما بپرسد، اما ما توانایی‌های بیشتری برای ارائه داشته باشیم. با این حساب لازم است تا در جواب سؤالات مختصر وی، جواب‌هایی کوتاه، کامل و قانع‌کننده بدهیم. در ادامه، ۵ ترفند را به شما آموزش خواهیم داد تا به کمک آن‌ها بتوانید یک مصاحبه شغلی موفق را تجربه کنید.

۵ ترفند کاربردی در مصاحبه شغلی

نکات مصاحبه شغلی و ترفندهای روان‌شناسی بسیاری وجود دارند که می‌توانند مسئول پذیرش یا افراد مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر آنی قرار داده و امکان قبولی شما را تا حد زیادی افزایش دهد؛ اما باتوجه‌به اینکه یکی از اصلی‌ترین مسائل در مصاحبه کاری این است که خودتان باشید، باید به نکات دیگری توجه کنید.

در اینجا، به‌جای عنوان کردن ترفندهای روان‌شناسانه برای تأثیرگذاری آنی، به ترفندهای کاربردی‌تری اشاره می‌کنیم تا صرفاً بتوانید توانایی‌ها و لیاقت خود را به‌صورت شفاف، دقیق و قانع‌کننده به دیگران انتقال دهید. اگر شما هم می‌خواهید بنیان کار خود را بر پایه صداقت بنا کنید، ترفندهای زیر را به کار بگیرید تا تأثیر مثبتی بر مصاحبه‌کننده بگذارید:

  • بلند، واضح و شمرده صحبت کنید

احتمالاً شما هم در دوران تحصیل خود در مدرسه افرادی را دیده‌اید که ضمن ارائه انشا‌های بسیار خوب، نمره‌های پایینی گرفته‌اند. وقتی این افراد دلیل نمره کم را از معلم می‌پرسیدند، معلم می‌گفت: «صدای خیلی ضعیفی داشتی، اصلاً متوجه نشدم چه چیزی نوشته بودی!».

این مثال بارها در مصاحبه‌های شغلی اتفاق می‌افتد و اکثر اوقات، مصاحبه‌کنندگان باوجوداینکه چیزی از حرف‌های داوطلبان را نمی‌فهمند، مصاحبه را تمام کرده و کلاً چنین افرادی را از همان لحظه رد می‌کنند. دلیل دیگر این کار آن‌ها این است که وقت محدود بوده و نمی‌توانند دوباره سؤالات را از شما بپرسند.

به همین دلیل، همواره واضح، دقیق و شمرده صحبت کردن در مصاحبه‌ها اهمیت بسزایی دارد. توانایی، مهارت، سابقه کاری و میزان تحصیلات شما هرچقدر که هست، آن را طوری مطرح کنید که مصاحبه‌کننده به‌صورت کامل آن را دریافت کند.

  • سؤال بپرسید

مطمئناً هرکسی که برای مصاحبه شغلی در مکانی حاضر می‌شود یا به‌صورت تلفنی با مصاحبه‌کنندگان صحبت می‌کند، او نیز سؤالات زیادی برای پرسیدن دارد، اما از مطرح کردن آن‌ها اجتناب می‌کند. بیشتر افراد فکر می‌کنند که با سؤال پرسیدن، مصاحبه‌کننده‌ها را کلافه می‌کنند یا اصلاً حق پرسیدن سؤال را ندارند.

باید بدانید که چنین نگرشی کاملاً اشتباه است. همان‌طور که پیش‌ازاین هم گفتیم، وقتی شما هیچ سؤالی نمی‌پرسید، یعنی هیچ اشتیاقی هم برای دریافت آن شغل ندارید و با مصاحبه کردن تنها تیری را در تاریکی پرتاب می‌کنید. پس هر سؤالی که در مورد کار موردنظر دارید را در جلسه مصاحبه، مطرح کرده و هرگز از مطرح کردن آن‌ها باکی نداشته باشید.

  • از پیام مخفی استفاده کنید

گاهی در مصاحبه‌ها سؤالات و مسائلی مطرح می‌شود که در آن‌ها اشاره‌ای به مهارت‌ها یا توانایی‌های بالقوه ما نمی‌کنند. ممکن است کارفرما تنها سابقه کاری یا دلیل استعفا از شغلی قبلی ما را ملاک قرار دهد و تنها بر روی آن‌ها تأکید کند. در چنین شرایطی، بهتر است خود شما دست‌به‌کار شده و ضمن پاسخگویی به سؤالات ایشان، موارد موردنظر خود را نیز به‌صورت کوتاه بیان کنید.

برای مثال، اگر شما یک صفحه مجازی دارید که در آن به سؤالات و مشکلات افراد در زمینه تخصصی خود رسیدگی می‌کنید، می‌توانید آن را به‌صورت پیام مخفی به این صورت بیان کنید: «از کار قبلی خود استعفا دادم تا فرصت بیشتری برای ارائه توانایی‌های خود داشته باشم. چراکه فکر می‌کنم بیشتر می‌توانم به مردم کمک کنم و در صفحه مجازی خودم هم بارها این کار را انجام داده‌ام».

همچنین می‌توانید بگویید: «بله یکی از دانشجوهای مجازی من قبلاً با این مورد برخورد کرده بود»، و … . البته بیان کردن چنین پیام‌هایی در مصاحبه، به زمینه کاری و خلاقیت شما بستگی دارد. سعی کنید در ارتباط درستی بین سؤال و پاسخ مخفی خود ایجاد نمایید.

  • در صورت امکان، خود شما مصاحبه را آغاز کنید

منتظر نباشید تا مصاحبه‌کننده پس از کلی وارسی کردن کاغذهای روبرو یا چک کردن موبایل خود، از شما سؤال بپرسد. بهتر است به‌محض ورود به جلسه یا شروع مصاحبه تلفنی، خود شما بحث را شروع کنید. برای این شروع، می‌توانید از جملاتی همچون: «ممنونم که این فرصت را در اختیار من قرار دادید»، یا «من آماده هستم تا به تمام سؤالات شما پاسخ دهم»، استفاده کنید.

  • نقاط قوت و ضعف خود را با هم مطرح کنید

گاهی افراد در جلسات مصاحبه‌ای، تنها نقاط قوت خود را بیان می‌کنند و حتی درصورتی‌که مصاحبه‌کننده درباره نقاط ضعف آن‌ها سؤالی می‌پرسید، همچنان از اشاره به نقاط ضعف خود طفره می‌روند. درواقع این افراد، قصد دارند تا وانمود کنند که نقطه‌ضعف خاصی ندارد و سرشار از نقاط قوت هستند. اما باتوجه‌به اینکه هیچ انسانی کامل نیست و همه ما ترکیبی از نقاط قوت و ضعف داریم، بهتر است در این مورد هم صادقانه هر دوی این موارد را مطرح کنیم.

وقتی در برابر پرسش کارفرما، صادقانه نقاط ضعف خود را بیان می‌کنید، حتماً نقاط قوت خود را هم یادآور شوید. در این صورت، نقاط قوت ما بیشتر به چشم می‌آیند. البته اگر خود مصاحبه‌کننده از نقطه‌ضعف شما سؤال نکرد، دلیلی ندارد خود شما به آن اشاره کنید. (اکثر اوقات مصاحبه‌کننده‌ها از داوطلبان می‌خواهند تا نقاط ضعف کار خود را بیان کنند و معمولاً افراد نمی‌دانند چگونه این مورد را بگویند تا به شخصیت آن‌ها خللی وارد نشود!)

تیپ مناسب مصاحبه کاری

زمانی که ما در مورد فن بیان در مسابقه استخدامی صحبت می‌کنیم شما باید به این گزینه توجه داشته باشید که یک تیپ مناسب برای مصاحبه کاری، می‌تواند به موفقیت شما در این مصاحبه کمک کند. استفاده از لباس مناسب و متناسب با محیط و توجه به زبان بدن در کنار لباس آراسته و اتوکشیده، باعث می‌شود که شما دیگر نتوانید با نقطه‌ضعف خاصی در مصاحبه خود برخورد کنید.

یک تیپ مناسب در ابتدای کار آراستگی و نظم شما ا به نمایش می‌گذارد. همچنین آراستگی و لباس مناسب موجب بالا رفتن اعتمادبه‌نفس شما در حین مصاحبه کاری خواهد شد. مناسب‌ترین کاری که در کنار فن بیان در مصاحبه استخدامی می‌تواند تأثیر بی‌نظیری برای افراد داشته باشد، توجه به تیپ مناسب برای انتخاب یک سبک کاملاً ایدئال است.

مزیت فن بیان بالا در مصاحبه استخدامی

چنانچه بخواهیم که به بیان نقطه‌ضعف در مصاحبه استخدامی اشاره داشته باشیم، بهتر است از این نکته کلیدی که در ادامه مطرح می‌کنیم، غافل نشوید. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در یک مصاحبه، نپرسیدن سؤال می‌باشد. بارها به این موضوع اشاره کرده‎ایم که اگر شما در مصاحبه کاری خود تنها پاسخ داده و هیچ‌گونه سؤالی بپرسید، ممکن است مصاحبه کاری شما نتیجه مناسبی در بر نخواهد داشت.

این نقطه‌ضعف بزرگ می‌تواند به این مسئله اشاره کند که شما هیچ نوع اشتیاقی برای قبولی در مصاحبه کاری مذکور ندارید. اما در حالت کلی، این موضوع را همیشه به‌خاطر داشته باشید که بیان نقطه‌ضعف در مصاحبه استخدامی تا زمانی که از شما درباره آن سؤالی نشود، اصلاً درست نیست و بهتر است آن را بیان نکنید.

اما چنانچه مصاحبه‌گر علاقه داشته باشد تا شما نقطه‌ضعف خود را برای او بازگو کنید، بهتر است به‌دوراز دروغ، با صدایی کاملاً آرام، به‌صورت واضح و بدون هیچ‌گونه ابهامی شروع به صحبت کردن کنید. چراکه توجه به لحن صحبت، یکی از مهم‌ترین موارد در فن بیان در مصاحبه استخدامی می‌باشد. همچنین فن بیان موجب افزایش روابط‌عمومی شما در حرفه موردنظر می‎شود که این موضوع هم برای کارفرما از اهمیت بالایی برخوردار است.

مزیت دیگری که فن بیان در مصاحبه استخدامی و جسور بودن شما دارد، این است که باعث می‌شود ضعف شخصیتی از شما دور شود. همچنین موجب می‌شود تا نقاط قوت شما به شکل خاصی خود را بروز دهند و این ویژگی شخصیتی به کارفرما نشان می‌دهد که با انتخاب شما، می‌تواند بازدهی کار خود را بالا ببرد. چراکه جسور بودن، باعث می‌شود تا افراد بتوانند مسئولیت کار خود را قبول کرده و همچنین فعالیت خود را هدفمندتر دنبال کنند.

سایر نکات مهم در مصاحبه شغلی

تقویت فن بیان در مصاحبه استخدامی و بیان نقاط ضعف در مصاحبه استخدامی باعث می‌شود که شما بتوانید خوب صحبت کنید. همچنین می‌توانید به کارفرمای خود این موضوع را یادآوری کنید که روحیه شما برای انجام یک کار تیمی بسیار مناسب است. همان‌طور که گفتیم، این موضوع، شانس شما را برای دریافت شغل موردنظر بیشتر می‌کند.

یکی دیگر از نکات مصاحبه شغلی که پیش‌ازاین هم به آن اشاره شد، شناختن حوزه کاری شرکت است. این موضوع، به مصاحبه‌‌کننده نشان می‌دهد که شما از آن جمله افرادی هستید که برای ورود به یک شغل، سعی می‌کنید تمام مزایا و معایب شرکت را مورد بررسی قرار دهید. همچنین انگیزه شما در شغل موردنظر به‌صورت واضح مشخص می‌گردد.

نتیجه‌گیری

به‌عنوان یک قاعده کلی، مصاحبه شغلی بخش مهمی از روند درخواست کار است و ممکن است از یک مکالمه غیررسمی گرفته تا بحث جدی با برخی از افراد شاغل در شرکت و به‌صورت رسمی باشد. اگر متقاضی شغل، موفق به اخذ مصاحبه شغلی شود، نشان‌دهنده این است که کارفرما صلاحیت‌‌های لازم در وی را مشاهده کرده و آن شخص را برای کار موردنظر، مناسب دیده است.

به طور معمول، یک متقاضی بعد از اینکه آگهی شغل را می‌بیند، به آن پاسخ داده و رزومه و سایر مطالب درخواستی را به کسب‌وکار موردنظر ارائه می‌دهد. سپس کارفرما درخواست‌های دریافتی را بررسی کرده و تصمیم می‌گیرد که چه کسی باید برای مصاحبه دعوت شود. در برخی موارد، برای صرفه‌جویی در منابع و وقت هر دو طرف، ممکن است حتی مصاحبه از طریق تلفن انجام شود.

سؤالات متداول

در مصاحبه استخدامی چه بپرسیم؟

سعی کنید در مصاحبه استخدامی، سؤالاتی بپرسید که اطلاعات دقیقی درباره مهارت و تخصص‌های مصاحبه‌شونده به شما ارائه دهد.

تأثیر فن بیان در مصاحبه کاری چه میزان است؟

یکی از مهم‌ترین نکات مصاحبه شغلی این است که با فن بیان بالا سخن بگویید. داشتن فن بیان، موجب می‌شود اعتماد بیشتری به شما داشته باشند و شما هم بتوانید شغل موردنظر را از آن خود کنید.

برای گفتن نقاط ضعف در مصاحب شغلی چه کنیم؟

وقتی مصاحبه‌کننده درباره نقاط ضعف شما سؤال پرسید، سعی کنید با صداقت به آنها پاسخ دهید. اما درصورتی‌که در این باره از شما سؤالی نشد، شما هم حرفی درباره این موضوع نزنید.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 16 آذر 1402برچسب:,
ارسال توسط پول دوست